Ceturtdien, 6. oktobrī, Valmieras novada pašvaldībā aizvadīta tikšanās ar Rinaldu Pļavnieku, VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes locekli, un ostu kravu pārvadājumu ekspertiem un uzņēmējiem par Atveseļošanās fonda projekta “Valmieras Industriālā parka attīstība” īstenošanas gaitu. Tās laikā izzināts, kāds atbalsts uzņēmumiem ir nepieciešams, lai jaunā un konkurētspējīgā infrastruktūra, loģistikas laukums kravu iekraušanai – izkraušanai un savienojums ar dzelzceļu, tiktu izmantota un veidota kā “sausā osta” (t.i. iekšzemes intermodāli termināļi, kas pa autoceļiem vai dzelzceļu ir tieši savienoti ar jūras ostu).
Klātesošie tika informēti par noslēgtajiem apbūves tiesību līgumiem, esošajiem parka nomniekiem, 12 ha brīvo apbūves teritoriju, kā arī ar veikto tirgus izpēti par dzelzceļa infrastruktūras nepieciešamību un esošo Vidzemes uzņēmumu interesi par dzelzceļa izmantošanu.
Diskusijās atzīts, ka Valmierā ir visi priekšnosacījumi “sausās ostas” darbībai – jau izbūvēts platsliežu dzelzceļa privātās lietošanas tīkls aptuveni 3,1 km garumā ar savienojumu ar esošo publisko infrastruktūru, kā arī 4,6 ha plašs loģistikas laukums ar 60 tonnu nestspēju. Laukuma betonētais segums ļauj nodrošināt efektīvu kravu iekraušanu, izkraušanu, komplektēšanu un dažādu loģistikas pakalpojumu sniegšanu, kā arī organizēt centralizētu kravu pārvadājumu plūsmu no reģiona uz ostām.
No šāda darbības modeļa paredzami vairāki ieguvumi:
- Dzelzceļa izmantošana kā viens no valsts transporta “mugurkauliem” sekmē ilgtspēju un samazina ietekmi uz vidi. “Sauso ostu” izveide samazinās transporta radīto siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas un uzlabos vides kvalitāti, tādējādi dodot ieguldījumu Eiropas zaļo mērķu sasniegšanā.
- Autoceļu noslodzes mazināšana no kravas automašīnām.
- Efektīvāka uzņēmumu darbība – uzņēmēji var koncentrēties uz ražošanu un eksportu, taupot resursus, kas citkārt tiktu patērēti loģistikas organizēšanai.
Lai “sausās ostas” darbība faktiski varētu sākties, šobrīd nepieciešams piesaistīt klientus, nodrošināt konkurētspējīgus dzelzceļa pārvadājumu tarifus un starptautisku operatoru. Sākotnējā posmā, parka veiksmīgākai darba uzsākšanai, būtu nepieciešama valsts iesaiste un atbalsts līdzīgi kā Latvijā noteiktajām speciālajām ekonomiskas zonām (SEZ, brīvostas), kur uzņēmumi ir tiesīgi pretendēt uz tiešo nodokļu atvieglojumiem par veiktajiem ieguldījumiem. Papildu atbalsts veicinātu multimodālo pārvadājumu attīstību un mazinātu sākotnējās izmaksu atšķirības, kas šobrīd kavē pilnvērtīgu dzelzceļa izmantošanu salīdzinājumā ar autotransportu.


















Publiskā parka infrastruktūrai tiek izbūvēta ar Eiropas Atveseļošanas fonda finansējumu 20 miljonu eiro apmērā, īstenojot projektu Nr. 3.1.1.i.0/1/23/A/CFLA/008 “Valmieras Industriālā parka attīstība”. Plašāk par projektu ŠEIT.

