Mūsdienu straujajā tehnoloģiju laikmetā STEM jomas – zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika – kļūst arvien nozīmīgākas. Jaunajai paaudzei tās piedāvā iespēju ne tikai izzināt pasauli, bet arī to veidot. Cik aktuāla ir STEM izglītība Latvijā, Valmierā? Vai jaunieši redz savu nākotni šajās nozarēs? Ar pārliecību varam teikt, interese IR. Valmieras 2.vidusskola jau vairākus gadus īsteno dažādus mācību pasākumus un aktivitātes, kuras saistītas ar STEM.
STEM joma nav tikai par formulu atcerēšanos. Tā ir domāšana, problēmu risināšana, pasaules izzināšana un veidošana. Šajās nozarēs jau šobrīd trūkst speciālistu – un nākotnē to vajadzība tikai pieaugs. No viedajām tehnoloģijām un medicīnas līdz kosmosa izpētei un klimata zinātnei – STEM profesijas maina pasauli!
Kā pievērst jaunās paaudzes uzmanību šiem jautājumiem? Kā ietekmēt viņu nākotnes profesijas izvēli? Ar maziem solīšiem darbojamies STEM jomā gan mūsu skolā, gan novada izglītības nozarē.
Esam iniciatori olimpiāžu organizēšanai Valmieras novadā dabaszinībās 5. un 6. klasē. Ideja aizsākās 2019. gadā un šogad jau sesto reizi pulcējam skolēnus olimpiādē. Olimpiādē skolēni individuāli demonstrē teorētiskās zināšanas, bet praktiskajā daļā, sadarbojoties ar komandas biedriem, veic izpēti dotajā problēmsituācijā, šogad- riteņu materiāla ietekmi uz automodeļa ātrumu.
“Skola 2030” projektā 7. klasē iekļauts jauns mācību priekšmets – inženierzinības, kā starpposms dabaszinībām līdz 6. klasei un fizikai no 8. klases. Pēctecībā piedāvājam piekto gadu Valmieras novada 7.-8. klašu olimpiādi inženierzinībās. Vēl arvien dzirdami nostāsti par pirmās olimpiādes iesildīšanās uzdevumu – izveidot pringle ringle jeb pringle čipšu gredzenu. Šogad praktiskājā daļā tika modelēta siltumnīca ar temperatūras regulēšanas un vēdināšanas iespējām.
Jaunums! Šogad piedāvājām Valmieras novada 4. klašu dabaszinību olimpiādi, kura guva lielu atsaucību izglītības iestāžu un skolēnu vidū. Ceturtklasnieki parādīja iegūtās teorētiskās zināšanas, praktiski apguva lietot dinamometru un pētīja berzes spēka atkarību no virsmas materiāla.
2024./2025.m.g. olimpiādes atšķīrās no iepriekšējiem gadiem, un pateicamies Valmieras Jaunatnes centra “Vinda” direktoram Edijam Pētersonam un direktora vietniecei Agijai Veinbergai, par ieinteresētību un sadarbību Valmieras 2. vidusskolu idejai popularizēt Valmieras novadā “STEM” jomu un organizēt olimpiādes, piedāvājot idejas, tehnoloģiskos risinājumus un materiāli tehnisko bāzi olimpiādes norisei. Īpaši gribam izcelt pedagoga Pētera Dūņa ieguldījumu un iesaisti praktiskās daļas realizēšanā un vērtēšanā.
Pēteris Dūnis saka: “Šī bija jauna un izaicinoša pieredze izveidot interesantus un radošus uzdevumus tā, lai interesanti būtu gan olimpiādes dalībniekiem, gan skolotājiem. Uzsvēršu teicamo sadarbību ar Valmieras 2. vidusskolas pedagogiem, sadarbojoties uzdevumu izstrādē un olimpiāžu organizēšanā. Darbi ritēja raiti un viss norisinājās kā plānots. Ar lielāko prieku turpinātu aizsākto sadarbību nākamgad!”
Lolita Trauliņa, ķīmijas, inženierzinību skolotāja un Valmieras novada Dabaszinību jomas vadītāja: “Prieks par mūsu Valmieras 2. vidusskolas iniciatīvu organizēt olimpiādes. Skolēni ar interesi piedalās šajās olimpiādēs, jo tajās ir arī iespēja praktiski darboties, vērot citu skolēnu veikumu. Veidojas interese par STEM priekšmetiem un olimpiāžu dalībniekiem rodas priekštats par savu nākotnes profesiju. Šajās olimpiādēs arī skolotāji pilnveidojas, sarunās dalās ar savu pieredzi, gaidot skolēnus no kārtējā uzdevuma. Gaisotne ir radoša un pozitīva. Olimpiāžu rīkošanā piedalījās ļoti radoša pedagogu komanda, brīnišķīga sadarbība, augsta atbildības sajūta.”
Ja izvērtējam STEM jomas aktualitāti Valmierā un to attīstību skaitļos tad: 4. klašu grupā no Valmieras novada olimpiādē piedalījās 54 skolēni, 5. klašu grupā 47 skolēni, 6. klašu grupā 48 skolēni, 7.-8. klašu grupā 39 skolēni. 2025. gadā dabaszinību, un tehnoloģiju un inženierzinību olimpiādēs kopā iesaistījās 188 skolēni, 2024. gadā piedalījās 103 skolēni.
Interese skolēnu vidū ir, mums katram ir iespēja veidot nākotni jau šodien: klasē, laboratorijā vai darbnīcā, veicot vienu eksperimentu, saliekot vienu robotu, risinot vienu jautājumu. Aicinām 1.-3. klašu skolēnus no Valmieras novada iesaistīties ikgadējā Valmieras 2. vidusskolas organizētajā STEM nometnē jūnijā. Nometnē skolēni izzinās teorētiski un praktiski dažādus jautājumus, piemēram, kā ar mikroskopu izpētīt Brauna kustību, kāpēc putniem ir vajadzīgas spalvas u.c.
Savukārt dabaszinību pedagogus aicinām sekot informācijai par šīs vasaras nometni pedagogiem, kura top sadarbojoties Valmieras novada pašvaldības Izglītības pārvaldes Metodiskajam centram un Valmieras Jaunatnes centram ”Vinda”.
Olimpiāžu organizatoru vārdā: “Skolotājs var būt ne tikai zināšanu devējs, bet arī iedvesmotājs, ceļvedis un iespēju radītājs.”
Paldies par Jūsu ieguldīto darbu!
Informāciju sagatavoja:
Vjačeslavs Piskunovs,
Valmieras 2. vidusskola