Valmieras novada tūrisma uzņēmējdarbības veiksmes stāsts – Mārcis Bogdanovs

Valmieras novada tūrisma uzņēmējdarbības veiksmes stāsts – Mārcis Bogdanovs

Neskatoties uz pēdējā laika izaicinājumiem tūrisma nozarei, Valmieras novadā  joprojām varam lepoties ar aizrautīgiem un radošiem uzņēmējiem, kuri veiksmīgi realizējuši savas idejas un aizvien turpina piedāvāt dažādus tūrisma produktus. Valmieras novada Tūrisma pārvalde ik mēnesi pastāstīs kādu iedvesmas stāstu un iepazīstinās ar Valmieras novada tūrisma nozarē strādājošajiem entuziastiem.

Mārcis Bogdanovs radošs, aktīvs, entuziasma piepildīts uzņēmējs – veiksmīgi realizējis dažādus tūrisma piedāvājumus Valmierā, sākot ar pirmo izlaušanās spēli Valmierā “Timemachine 1961”, pēc tam nodibinot savu Piedzīvojumu kompāniju “Timemachine” un realizējot arī tādus piedzīvojumu tūrisma piedāvājumus kā izklaides un pasākumu vietu “Spēļu muzejs”, unikālu ekskursiju ar spēles elementiem “Valmieras eXkursija”, izlaušanās spēli “Baiļu māja”, piedzīvojumu spēli komandām “Dinozauru paslēpes”, apartamentu dzīvokli “Timemachine Apartment”, atpūtas un pasākumu vietu “Šķūnis”, kā arī, sadarbojoties ar Virtuālās realitātes spēļu istabu, veido spēļu piedāvājumus platformā noker.lv. Tas viss nācis ar neatlaidīgu darbošanos, uzdrīkstēšanos un plaši atvērtu sirdi jaunām iespējām.

Iesākot sarunu, Mārcis stāsta, ka radošums viņā attīstījies jau kopš agras bērnības, kad apmeklējis gan dejošanas nodarbības un mūzikas skolu, gan aktīvi sportojis. Vēlāk, jau pieaugušā vecumā, nav bijusi ideja ne par biznesu, ne par tūrismu, un kā gandrīz katrs valmierietis strādājis  “Valmieras stikla šķiedrā”.  Tad radās iespēja piedalīties Valmieras novada fonda projektā, kur varēja radošumu vēl vairāk attīstīt, bet, kad projekts bija noslēdzies un iegūts neliels finansiāls pamats, atkal bija jānostājas izvēles priekšā – atsākt kādreizējo darbu vai tomēr radīt kaut ko jaunu, interesantu un pašam savu. 

Ideja par izlaušanās spēles izveidi Mārcim radās kādu laiku pirms tam, kad tāda veida spēles vispār tika piedāvātas Latvijā un bija salīdzinoši maz arī Eiropā. Tomēr bailes par to, ka sākt Latvijā kaut ko jaunu, nav ļoti prātīgi, toreiz ņēma virsroku. Kopš sākotnējās idejas rašanās bija pagājis pusotrs gads un pienācis laiks, kad Rīgā šādas spēles jau bija ļoti populāras, bet Valmierā un Vidzemes pusē nebija nevienas.  Bija īstais brīdis uzdrīkstēties, un 2016. gadā no maija līdz augustam tapa izlaušanās spēle “Timemachine 1961”, kas izrādījās nopietns pieteikums Mārča radošās uzņēmējdarbības sākumam tūrismā.  Vizuāli un tehniski vienkārši pasniegtais izlaušanās spēles piedzīvojums sasniedza negaidīti lielu apmeklētāju interesi. Pēc pirmo komandu spēlēm jau bija skaidrs, ko varētu uzlabot, bet labās atsauksmes aizgāja “no mutes mutē”, un jau trešajā dienā ar piedāvājumu iepazīstināt visu Latviju bija atbraukusi Latvijas Televīzija. Par pirmsākumiem plašāk izlasīt un virtuāli izspēlēt spēli „Timemachine 1961” var šajā vietnē: ej.uz/TimemachineSakums.

Mārcis atzīst, ka grūtākais nācis pēc tam, kad kaut kas ir izveidots, bet nepārtraukti ir jādomā, kā to papildināt, uzlabot, lai interesentiem būtu vēlme atgriezties: “Visu laiku ir jādomā solis uz priekšu un jāģenerē jaunas idejas, jo tūrismā nevar dzīvot uz lauriem ilgāk par gadu. Tad tas viss palēnām aiziet pa burbuli”. Jaunu ideju radīšana Mārcim ir ikdiena, un viņš pats bilst, ka tās rodas dabiski un lielākoties kustībā. Ja kaut kur ir tukšums, to vajag aizpildīt. Tā arī organiski radušās un realizētas daudzas idejas. Tāpat tās diezgan dabīgi ir beigušās brīžos, kad jau klusībā bijis nodoms, ka konkrētais piedāvājums vairs nav tik pieprasīts un prātā jau raisījušās jaunas idejas – tā ir nākusi vai nu Covid-19 krīze vai ir bijuši citi ierobežojoši faktori, piemēram, telpu ekspluatācijas noteikumos. Pieņemot lietu būtību kā pašsaprotamu, Mārcis nav apstājies attīstībā, bet gājis uz priekšu, attīstot un realizējot jau nākamās biznesa idejas. 

Lai gan šobrīd Mārcis savā uzņēmējdarbības pamatā darbojas viens, tomēr nenoliedz, ka liela nozīme ir sadarbībai un dažādu kontaktu dibināšanai, kas bieži rodas ļoti dabiski dažādu procesu virzīšanas ietvaros. Tā, piemēram, izveidojusies lieliska sadarbība ar Valmieras Virtuālās realitātes spēļu istabu, un šobrīd tā rezultējusies ar jaunu lokācijas spēļu platformu noker.lv.

Sadarbības rezultātā varēja tapt izlaušanās spēle “Baiļu māja”. “Reiz skrēju garām kādai daudzus gadus pamestai ēkai Valmierā un aizdomājos, ka būšana šeit vienmēr ir raisījusi neomulīgu sajūtu. Sapratu, ka šajā ēkā gribu tikt iekšā un kaut ko izveidot. Sazinājos ar ēkas īpašnieku, kurš jau daudzus gadus to cenšas pārdot, un jau nākamajā dienā varējām doties to aplūkot un vienoties par izdevīgiem nosacījumiem – ēku ik gadu vasaras periodā izmantot tūrisma aktivitātēm, kamēr tā tiek pārdota,” atceras Mārcis.

Savus viesus Mārcis raksturo šādi: “Pie manis brauc piedzīvojumu meklētāji un entuziasti. Pārsvarā tas ir aktīvais cilvēks, kurš grib kaut ko interesantāku.” Procentuāli lielākā daļa ir Latvijas mērķauditorija, tomēr arī ārzemju viesi ir nozīmīga daļa. Mārča piedzīvojumu spēles ir izspēlējuši tādi unikāli ārvalstu viesi kā Šveices tobrīd labākā florbola komanda, ASV armijas karavīri ar draugiem un viens no labākajiem pasaules izlaušanās spēļu testētāju pāriem no Dienvidkorejas.

Ja visu sāktu no jauna, Mārcis min vien to, ka gribētos, lai būtu sanācis dažas lietas un aktivitātes ātrāk realizēt, kā arī būtu plašāk reklamējies. Lai gan informācijas izplatīšana “no mutes mutē” ir ļoti nozīmīga, neatsverama daļa ir arī sociālajiem medijiem (Facebook, Instagram), mājaslapai, booking.comairbnb.lv un informācijai Valmieras novada tūrisma vortālā visit.valmiera.lv.

Vienkāršība, labsirdība un uzticēšanās cilvēkiem no Mārča izstaro arī mūsu sarunas laikā, kurā uzzinām, ka, papildu visam, viņš savu laiku velta arī sociālajam darbam, strādājot par asistentu diviem cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kā arī izvadā “Zupas virtuves” pusdienas pensionāriem. 

Sarunas nobeigumā Mārcis uzsver, ka veiksme ir pats labākais, ko citiem vispār var novēlēt, un to arī ikvienam vēl: “Tas, kur mēs piedzimstam, kā dzīvojam, lielā mērā ir veiksmes faktors. Kāds to sauc par veiksmi, kāds par sakritību, kāds par Dieva palīdzību. Es daudz domāju un daru, bet man šķiet, ka liela nozīme ir arī tam, ka viss nejauši notiek tieši tā, kā vajag”.

Nākamajā Valmieras novada Tūrisma uzņēmēju veiksmes stāstā būs iespējams uzzināt “Sudrabkalnu Viesistabas” saimnieces Judītes Bukšas stāstu, kura savu uzņēmējdarbību realizē Kocēnos.