Rūjienas vidusskolai iegādāts moderns laboratoriskais aprīkojums, tūrisma inventārs un datori ar datu vākšanas un analizēšanas programmu vides izziņas pasākumu īstenošanai un mācību procesa uzlabošanai. Aprīkojuma iegāde veikta Pārrobežu sadarbības programmas projektā Nr. LVIII-059 “Vides un dabas izziņa”, ko īsteno Valmieras novada pašvaldība kā vadošais projekta partneris sadarbojoties ar Cēsu un Valkas novada pašvaldībām. Šajā projektā Rūjienas vidusskolas pamatskolas un vidusskolas skolēniem bija iespēja apmeklēt Ventspils zinātnes centru “VIZIUM” un piedalīties dažādās izzinošās ar vides un dabas resursu ilgtspēju saistītās praktiskajās radošajās darbnīcās. Skolas apkārtnē notika četras vides izziņas ekspedīcijas par putniem, augiem, reljefu un ūdeni, kuru laikā skolēni papildināja savas zināšanas par katru no šīm tēmām un varēja praktiski darboties ar iegādāto aprīkojumu.
Rūjienas vidusskola par ekskursijām uz Ventspils zinātnes centru “VIZIUM”:
“VIZIUM… skan interesanti. Rosina iztēli. Kas gan tas varētu būt? Vīzija, vizēšana, izzināšana. Tieši tā – viss iepriekšminētais kopā. Mums, daļai 5.-12. klašu Rūjienas vidusskolas skolēnu un skolotāju, bija iespēja septembrī projekta “Vides un dabas izziņa” ietvaros apmeklēt Ventspils zinātnes centru “VIZIUM”, kurā interesentiem ir pieejami vairāk nekā 80 interaktīvi un izzinoši eksponāti un radošās darbnīcas.
Zinātnes centra “VIZIUM”ekspozīcijas ir sadalītas 7 tematiskajās galerijās: Mazo pētnieku galerija, Viedo tehnoloģiju galerija, Ģeogrāfijas un pasaules galerija, Cilvēka un sevis uztveres galerija, Fizikas un matemātikas galerija, Veselīga dzīvesveida galerija, Simulatoru zona. Katra galerija sniedza Rūjienas vidusskolas skolēniem iespēju aizraujošā veidā iepazīt STEM (science, tehnology, engenerieng, math) – zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātne, matemātika.
8. un 11. klašu skolēniem izzināt to, kas ir Edisons un viņa spuldze un kāds šai spuldzei sakars ar āboliem, citroniem vai kartupeļiem, palīdzēja darbnīca “Edisona spuldze”. Darbnīcā tika veikti vairāki eksperimenti, noskaidrojot, kurš no metāliem ir visaktīvākais un kuram auglim vai dārzenim ir vislielākais elektriskais spriegums. Katrs no mūsējiem vēlējās pamēģināt saslēgt elektrisko ķēdi un pamēģināt – iedegsies vai nē. Interesanti bija pašiem pagatavot Edisona spuldzi.
Savukārt 5. un 6.klases skolēni interaktīvajā darbnīcā “Mežs” iepazina sēņu daudzveidību Latvijā un paši savām rokām pagatavoja sēni.
Nodarbība sākās ar darbnīcas vadītājas prezentāciju par sēņu daudzveidību, to uzbūvi un augšanu dabā. Pēc tam skolēni veica uzdevumu – sakārtoja izdalītās sēņu kartītes divās grupās (ēdamās un indīgās sēnes) un pievienoja klāt sēņu nosaukumus. Jāteic, ka mūsu bērni labi pazina sēnes un prata atšķirt ēdamās no indīgajām. Nedaudz vēlāk gan mūs pievīla tehnika: nebija iespējams veikt planšetēs sagatavotos uzdevumus – noteikt sēnes uzbūvi un atrisināt burtu režģi ar sēņu nosaukumiem. Kamēr tika novērstas tehniskās problēmas, bērni ķērās pie praktiskām nodarbībām – pēc dotā parauga veidoja paši savu sēni. Jaunums skolēniem – iespēja pievienot pie sēnes kātiņa zem cepurītes diodes, kas sēni lieliski izgaismoja. Rezultāts sanāca patiešām iespaidīgs! Mājupceļš autobusā bija sēņu gaismu apspīdēts.
Bet 7. un 8. klašu skolēni darbnīcā “Apslēptā pārtikas pasaule” ieguva informāciju par pārstrādātu un nepārstrādātu pārtiku, par pārtikas uzglabāšanas metodēm un to ietekmi uz cilvēka veselību. Pusaudži, praktiski darbojoties, pilnveidoja un nostiprināja iemaņas darbā ar mikroskopu, sīpolu virsmiziņas, spinātu lapu preparātu sagatavošanu un apskati. Skolēnu vidū bija vērojama liela interese un aizrautība.
Darbnīcā “Nākotnes automašīna” 7. klašu skolēni paši centās radīt nākotnes automašīnu. Tēma – enerģijas taupīšana. Automašīna tika veidota no baterijām un citiem materiāliem – papīra, koka, plastmasas. Pirms modeļu pagatavošanas bija prezentācija par to, ko darīt, lai mazāk piesārņotu gaisu un klimatu kopumā. Pēc modeļu izveides skolēni veica izmēģinājuma braucienus un laboja automašīnas veidošanas procesā pieļautās kļūdas.
Vidusskolēniem bija iespēja doties uz darbnīcu “Datoranimācija”, kur viņi iepazina animāciju kā specifisku audiovizuālās mākslas veidu. Jauniešiem tika demonstrēti datoranimācijas piemēri un dota iespēja pašiem veidot savu datoranimāciju.
Skolēnu atsauksmes par nodarbībām un ekspozīcijas zāles apmeklējumu.
Justīne( 11.kl.): Braukt tik garu ceļu uz Ventspili, lai apskatītu lielo zinātnes centru, bija tā vērts! Centrā bija daudz izzinošu aktivitāšu, un bija ļoti jautri tur pavadīt laiku!
Nodarbībās uzzināju, ka pat no kartupeļa, ābola un citrona var radīt elektrību, lai spuldzīte sāktu izstarot siltumu un gaismu.
It īpaši man patika virtuālais realitātes brauciens ar amerikāņu kalniņiem un putna lidojumu. Zinātnes centrā VIZIUM ir pieejama 30 m augsta skatu platforma, no kuras var vērot Ventspils panorāmu. Pēc visām aktivitātēm varēja arī labi pavadīt laiku ārpus centra. Prieks, ka varējām apmeklēt garāko rodeļu trasi Baltijā, kas tika atklāta 2023. gada vasarā.
Loreta (10.kl.): Man patīk uzzināt un iemācīties jaunas lietas. Saistošs bija zinātnes centra VIZIUM izkārtojums un vide. Visvairāk man patika veselīga dzīvesveida galerija un simulatoru zona. Ievēroju, ka maniem klasesbiedriem patika datortehnoloģiju darbnīca, jo tās mūsdienās ieņem lielu lomu cilvēku dzīvē. Darbnīcas vadītāja bija laipna un gatava palīdzēt neskaidrību gadījumos. Kopumā šī nodarbība noderēs gan skolas, gan privātām vajadzībām.
Uzskatu, ka zinātnes centrs ir ideāli piemērots, lai apvienotu zināšanu iegūšanu ar interesantu laika pavadīšanu.
Roberts ( 7.kl.): Man brauciens uz zinātnes centru VIZIUM šķita ļoti labs un interesants. Man visvairāk patika virtuālās realitātes nobrauciens pa amerikāņu kalniņiem, lāzeru labirints un melu detektors. Es labprāt uz turieni aizbrauktu vēlreiz.
Estere, Anita ( 9.kl.): Priecājamies par iespēju piedalīties šajā braucienā. Mums vislabāk patika simulācijas pieredzes, kā arī daudz zināšanu ieguvām no šī centra, kas noderēs tālākām mācībām skolā. Mums arī patika ģeogrāfijas spēles par valstīm un interaktīvās spēles, kurās varēja iepazīt savu ķermeni. Interesanta šķita iespēja veidot kvēlspuldzes un veidot elektriskās virknes ar augļiem un dārzeņiem.
Arūrs ( 7.kl.): Projekta brauciens bija ļoti interesants, ļoti patika darboties ar eksponātiem un praktiskais darbs, kur bija jāizgatavo pašam savs dabai draudzīgs auto. Bija iespēja iegūt jaunas zināšanas un izbaudīt vairākas jaunas tehnoloģijas.
Ernests (5.kl.): Man ļoti patika brauciens uz modernāko zinātnes centru Baltijā. Visvairāk man patika virtuālā realitāte un sēnes izgatavošana ar diodēm, kas vēl tagad man mājās deg. Esmu ļoti priecīgs par šo iespēju.
Kārlis (8.kl.): Manuprāt, darbnīca “Edisona spuldze” bija diezgan garlaicīga, jo es jau zināju, ka no dārzeņiem un augļiem var iegūt elektrību. Savukārt no jauna es uzzināju, ka grafīts deg un var izdegt. Ekspozīciju zāle bija diezgan interesanta, man patika futbola aparāts un ierīce, kas noteica, cik augstu varu uzlēkt, cik ātri es varu paskriet, cik monstrus es varu nošaut.
Estere, Regnārs ( 8.kl.): Mums patika līdzsvara noturēšanas aktivitāte – tā bija mūsu mīļākā. Likās arī interesanti sevi iepazīt no iekšpuses. Aizraujoši bija minēt, kur atrodas Latvijas pilsētas un pasaules valstis.
Jete, Agneta, Kitija ( 7.kl.): Darbnīcā iemācījāmies, kā darboties ar mikroskopu, būvēt nākotnes mašīnu, lai rūpētos par klimata izmaiņām. Ekspozīciju zālē notika laba sadarbība ar klasesbiedriem. Jetei prieks, ka viņa varēja noturēties pie stieņa 37 sekunbdes. Ļoti priecātos tur nokļūt vēlreiz.
Marta ( 7.kl.): Man patika centrā VIZIUM virtuālās realitātes interaktīvie eksponāti, jo tas ir kaut kas, ko es ikdienā nepiedzīvoju. Man patika un likās svarīga arī nodarbība. Nodarbības tēma bija ļoti aktuālas problēmas risināšana, kā veidot dabai draudzīgāku auto, lai nepiesārņotu vidi un nenotiktu tik straujas klimata pārmaiņas.
Elīza (7.kl.): Tuvojoties Ventspilij, centos iztēloties, kā izskatīsies lielā ēka, ko sauc par “Vizium centru”.
Vizium centrā mēs sadalījāmies grupās un devāmies uz nodarbībām. Man ļoti patika uzzināt interesantas lietas par pārtiku, bet visinteresantākais bija tas, ka skatījāmies caur mikroskopiem un pētījām dažādas augu lapu sagataves. Ventspilī apmeklējām arī Rodeļu trasi.
Patrīcija (11. kl.): Vizium – tā bija mana labākā pieredze. Es sapratu, kas ir zemestrīce un kā vada elektrību. Salīdzinājām spēka samērus ar klasesbiedriem un mēģinājām pacelt savu svaru. Noskaidrojām, kuri melo un kuri nē. Iepazināmies tuvāk ar virtuālo realitāti, izzinājām, kā strādā prekustība. Bet visjautrākā šķita iespēja izvairīties no lāzeriem.”
Valmieras novada pašvaldībai pieejamās attiecināmās izmaksas 46 541,00 EUR, t.sk.,90% jeb 41 886,90 EUR Pārrobežu sadarbības programmas līdzfinansējums, 5% jeb 2 327,05 EUR Valmieras novada pašvaldības līdzfinansējums un 5% jeb 2 327,05 EUR valsts budžeta līdzfinansējums.
Projekta mērķis ir kopīgu darbību īstenošana vides pārvaldībā, lai veicinātu vides aizsardzību, klimata pārmaiņu mazināšanu un pielāgošanos tām.
Šī publikācija ir sagatavota ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu. Par tās saturu pilnībā atbild Valmieras novada pašvaldība un tā var neatspoguļot Eiropas Savienības viedokli”.
Informāciju sagatavoja:
Vita Reinalde,
Valmieras novada pašvaldība